Main menu

schemas fitheid

"Als ik niet zou bewegen dan zou ik hartstikke stijf worden", zegt Teun Makkinke (59). Na het overlijden van zijn 7 jaar oudere vrouw woont hij sinds 2 jaar in een appartement in Almere. "Omdat ik genoeg beweeg, voel ik me fit en kan ik alles doen wat ik wil. Ik zwem één keer per week en vanavond ga ik wandelen met mijn buurman. Mijn vrouw was absoluut niet van het bewegen, zij zat liever de hele dag voor de televisie of met een boek op de bank, naar buiten ging ze eigenlijk alleen om boodschappen te doen. Ik heb het idee dat mijn vrouw langer had geleefd als ze misschien meer had bewogen".

Beweegmomenten
De aanschaf van een fitnessabonnement bij de plaatselijke sportschool is naast het zwemmen en wandelen een goede en veilige manier van bewegen. Bij het fitnesscentrum heeft de fitnessinstructeur een fitnessschema gemaakt volgens de richtlijnen de landelijke campagne Dertig minuten bewegen van het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen (NISB). Uitgangspunt daarvan is dat je vijf dagen per week een half uur per dag moet bewegen in blokken van ten minste tien minuten, waarbij de hartslag stijgt. Het schema welke u kunt vinden op deze site is zeer geschikt voor personen welke gaan beginnen met fitnessen van jong tot oud. Hiermee maakt u uw pezen en gewrichten klaar voor een steeds groter wordende belasting.

Belasting/belastbaarheid
Beginnende sporters maken in basis vaak dezelfde fout: te snel en te veel willen. Het lichaam (gewrichten, pezen e.d.) is door onze steeds meer passieve manier van leven niet in staat om zich direct aan te passen aan nieuwe en/of zwaardere belastingen met blessures tot gevolg. Het is dus belangrijk om rustig te beginnen met gewichten welke door het lichaam niet als extreem zwaar worden ervaren. Op deze manier kan het lichaam wennen aan deze zwaardere belasting, waardoor de belastbaarheid van het lichaam toeneemt.  Belasting is de hoeveelheid kracht die op het lichaam wordt uitgeoefend. Bijvoorbeeld uw eigen gewicht dat u moet dragen terwijl u staat, of de kracht die op uw pezen of spieren wordt uitgeoefend terwijl u sport of werkt. Belastbaarheid is wat een mens kan verdragen aan belasting. Dit zegt dus iets over de fysieke gesteldheid van ons lichaam.

Facebook