Main menu

schemas spieropbouw

Vaak getriggerd door wat we zien en lezen in de media, streven we naar het ideale lichaam, maar is dat wel voor iedereen weggelegd? Spieropbouw wordt door sommigen nog steeds geassocieerd met hardcore bodybuilding. Dit is echter in onze health- en wellnesscultuur niet meer aan de orde. Voornamelijk mannelijke modellen op de covers van bijvoorbeeld Men's Health doen aan spieropbouwende training. Deze specifieke manier van training kunnen we dan ook beter betitelen als cosmetisch trainen.

Spieren
Elke spier bestaat uit een groot aantal spiervezels. Het aantal staat ongeveer vast en ook de verdeling hiervan is, volgens de huidige inzichten, nagenoeg niet veranderbaar door training. Wat wel te beïnvloeden is, is de dikte en daarmee de kracht van de spiervezel. Deze verdikking vindt echter alleen plaats wanneer nagenoeg alle spiervezels in dezelfde spier worden gebruikt bij het aanspannen van die spier.

Aanpassingsvermogen van het lichaam
Wanneer er getraind wordt met voldoende zware gewichten, moet het zenuwstelsel zich aanpassen. Meer spiervezels zijn nodig om voldoende kracht te ontwikkelen zodat steeds zwaardere gewichten opgetild kunnen worden. Men noemt dit proces neuromusculaire aanpassing. Het lichaam zal zichzelf dus elke keer sterker moeten maken om beter om te kunnen gaan met de nieuwe situatie.

Spierfalen
Trainen tot spierfalen (muscle failure) wil zeggen dat een oefening uitgevoerd wordt totdat het gewicht niet meer op de juiste manier kan worden opgetild in de concentrische fase van de beweging. Trainen tot muscle failure zorgt ervoor dat nagenoeg alle spiervezels in dezelfde spier gebruikt worden. Dit zorgt voor een maximale spierweefselstimulatie en dus maximale spiergroei.

Rust
Training is zinloos als tussen trainingen onvoldoende rust wordt ingebouwd om te kunnen herstellen. In feite is de training die wordt gedaan slechts bedoeld als prikkel om het lichaam tot herstel aan te zetten. Dit herstel is nu juist de belangrijkste fase van het trainingsproces.

Facebook