Main menu

schemas confusion

Tijdens de uitvoering van een squat besef je dat je al 7 jaar lang tussen de 8 en 10 herhalingen maakt. Het wordt tijd om de spieren eens wakker te schudden. Vaak is een verandering van trainingsmethode direct een nieuwe trainingsprikkel.

Trainingsprikkel
Bij de confusion krachttrainingsmethode geef je het lichaam een bijzondere prikkel. De eerste en derde set hebben een andere trainingsdoel dan de tweede en vierde set. Hierdoor raakt het lichaam in de war (confused).

Wanneer deze methode?
Deze krachttrainingmethode is een interessante optie tussen twee zware krachttrainingmethodes in. Hierdoor is het echter verstandig om deze krachttrainingsmethode maximaal 4 weken te gebruiken

Herhalingen
De hoeveelheid sets en herhalingen zijn afhankelijk van het trainingsdoel. Kies echter twee trainingsdoelen die redelijk ver uit elkaar liggen. Een voorbeeld hiervan is een trainingsdoel zoals hypertrofie (8 herhalingen) en krachtuithoudingsvermogen (20 herhalingen)

Hoe voer je deze methode uit?
Stap voor stap:

  • De eerste set van de oefening wordt ingesteld op 70 kg. met het doel om 8 herhalingen te maken.
  • Elke set wordt uitgevoerd tot muscle failure (spierfalen).
  • De tweede set van de oefening wordt ingesteld op 50 kg. Met het doel om 20 herhalingen te maken.
  • De derde en vierde set worden op dezelfde wijze ingevuld.

Bovenstaande gewichten, sets en herhalingen zijn voorbeelden!

Facebook